Ennio_morricone.jpg

Ennio morricone

انيو موريكونه، يكى از بزرگترين آهنگسازان فيلم در جهان اگر چه نزديك به هشتاد سال از عمرش می‌گذرد و تا به حال جوايز متعددی، از شير طلايى جشنواره ونيز گرفته تا جايزه گلدن گلوب را كسب كرده ، اما جاى جايزه اسكار در كلكسيون افتخارات اين آهنگساز بزرگ ايتاليايى خالى بوده كه حال اين خلا نيز پر شده است.

برای دومین بار در تاریخ هفتاد و نه ساله مراسم اسکار، جایزه یک عمر فعالیت هنری به یک آهنگساز سپرده می‌شود. انیو موریکونه نامی است که همه علاقه مندان سینما و به ویژه سینمای وسترن را به سال‌های دور برده و تداعی کننده نوای دلنشین فیلم «خوب ، بد ، زشت» است.

او به پاس ۴۵ سال فعالیت در حوزه موسیقی با خلق بیش از ۴۰۰ اثر برای فیلم و سریال‌های تلویزیونی روز ۲۵ فوریه در سالن آکادمی اسکار مورد تقدیر قرارخواهد گرفت. موریکونه پیش از این ۵ بار کاندید دریافت جایزه اسکار برای بهترین موسیقی فیلم شده بود ولی هیچگاه موفق به دریافت آن نشد.

 انیو موریکونه در سال ۱۹۲۸ در شهر رم پایتخت ایتالیا به دنیا آمد و در یکی از معروف‌ترین کنسرواتوارهای دنیا سانتا چچیلیا Santa Cecilia موسیقی را آموخت. او نواختن ترومپت، آهنگسازی و همچنین رهبری کر را در همان کنسرواتوار فرا گرفت.

در سال ۱۹۶۲ کار نوشتن موسیقی فیلم را آغاز کرد و توانست در یک سال ۲۰ موسیقی متن فیلم بنویسد. نام موریکونه با موسیقی فیلم «برای یک مشت دلار» اثر سرجیو لئونه بر سر زبان‌ها افتاد و از آن پس پله‌های پیشرفت را یکی بعد از دیگری بالا رفت.

چندی پس از آن موریکونه با ساختن موسیقی برای فیلم «خوب، بد، زشت» اثر همان کارگردان به یکی از چهره‌های مشهور موسیقی در سینما تبدیل شد و به خصوص نام او با سینمای وسترن گره خورد. البته وسترن از نوع ایتالیایی که در بین منتقدان سینمایی به وسترن اسپاگتی شهرت دارد.

او با استفاده از صداها و ابزار الکترونیک در موسیقی فیلم «خوب، بد، زشت» دست به خلق اثری زد که در زمان خود یک نوآوری  محسوب می‌شد. موریکونه در موسیقی خود از افکت‌ها و صداهایی استفاده کرد که نمی‌شد آنها را با سازهای آکوستیک  تولید کرد. از آن جمله می‌توان به استفاده او از سوت اشاره کرد.

ترکیب بندی سازهای «خوب ، بد ، زشت» و هم چنین استفاده از اصوات نامتعارف و الکترونیک از کارهایی بود که در آن زمان (دهه شصت میلادی) بسیار بدیع و خلاقانه جلوه می‌کرد و همین نوآوری او، منتقدان را از آن زمان تا اکنون به ستایش واداشته است.

تنوع سبک در کارهای موریکونه از دیگر خصوصیات این آهنگساز است. او شیوه‌های مختلف را در آهنگ‌هایش تجربه می‌کند . به عنوان مثال درست برخلاف موسیقی فیلم «روزی روزگاری آمریکا» که در ذات خود تم زیبا و برجسته‌ای دارد، موریکونه در فیلم «خوب ، بد ، زشت» از یک تم ساده و پیش پا افتاده و حتی هزل آمیز مجموعه‌ای دلنشین و به یاد ماندنی برجای می‌گذارد.

یکی از ابتدایی‌ترین اصول برای ساخت موسیقی فیلم آن است که موسیقی نباید از فیلم برجسته تر باشد بلکه باید در خدمت آن قرار بگیرد. یکی از ویژگی‌های آثار موریکونه آن است که نه تنها آهنگ‌هایش در خدمت فیلم هستند بلکه بسیاری از آنها به عنوان موسیقی محض و جدا از سینما و فیلم نیزقابل تامل می‌باشند.

از دیگر آثار این آهنگساز که بسیار متفاوت از آهنگ‌های فیلم‌های گذشته از جمله فیلم‌های وسترن اوست، می‌توان به سینما پارادیزو به کارگردانی جوزپه تورناتوره  اشاره کرد. موسیقی موریکونه به این فیلم وجهه‌ای خاص بخشیده چراکه بیشتر از دیالوگ‌های رد و بدل شده بین شخصیتها، موسیقی، مدیوم ارتباطی بین فیلم و تماشاگر است.

همکاری موریکونه با تورناتوره ادامه پیدا می کند تا در سال ۲۰۰۰ برای فیلم مالنای او نیز آهنگ می سازد. این فیلم از جمله فیلم هایی بود که کاندید دریافت اسکار برای بهترین موسیقی متن فیلم شد.

اگر چه شاید داوران اسکار دیر به فکر تقدیر از موریکونه افتادند اما او پیش از این در اروپا جوایز بسیاری را تصاحب کرد. از آن جمله می‌توان به  شیر طلایی ونیز در سال ۱۹۹۵ برای یک عمر فعالیت سینمایی ، جایزه گلدن گلاب در سال ۲۰۰۰ برای فیلم «افسانه ۱۹۰۰» به کارگردانی جوزپه تورناتوره اشاره کرد.

او هم چنین در سال ۱۹۹۰ برای موسیقی فیلم سینما پارادیزو ساخته تورناتوره توانست سه جایزه مهم اروپایی یعنی بافتای بریتانیا، کن فرانسه و داود دوناتللوی ایتالیا را به دست آورد.

انیو موریکونه در گفتگویی که چندی پیش با رادیو کاپیتال ایتالیا درباره دریافت جایزه اسکار انجام داده بود می‌گوید: «این اعتباری است که از میان سایرین به من تعلق می‌گیرد بنابراین نمی‌گویم که می‌توانستند این جایزه را خیلی پیش از این به من بدهند.»

موریکونه با وجود آن که با بسیاری از کارگردانان و تهیه کنندگان مطرح هالیوود کار کرده است اما هیچ وقت نمی‌خواهد به آمریکا نقل مکان کند. برای ترغیب او به زندگی در آنجا حتی ویلایی در بورلی هیلز هم پیشنهاد داده‌اند ولی موریکونه می‌گوید: « من همیشه عاشق شهر رم هستم و هرگز به زندگی در کالیفرنیا فکر نکردم.»

در ايتاليا موريكونه را به عنوان آهنگساز ترانه‌های معروفی چون (Se telefonando) برای مينا ماتزینی Mina Mazzini خواننده مطرح ايتاليايی نيز می‌شناسند. اين ترانه درسال ۱۹۹۶ بهترين ترانه سال شد و خواننده‌اش را به اوجی رساند كه هيچوقت ديگر نتوانست آن را تكرار كند. این ترانه هنوز هم از جمله ترانه‌های بسیار محبوب ایتالیا به شمار می‌رود.

 Soundtrack filmography

1961

  • Il federale (The Fascist), Luciano Salce
  • Verro (Short Film)
  • Vicino al Ciel (Short Film)

1962

  • La cuccagna (Girl In a Million), Luciano Salce
  • Diciottenni al sole, Camillo Mastrocinque,
  • La voglia matta / Crazy Desire (Luciano Salce)
  • I motorizzati / The Motorists (Camillo Mastrocinque)

1963

  • Le monachine / The Little Nuns (Luciano Salce)
  • Il successo (Mauro Morassi) - the film was actually directed by Dino Risi
  • I basilischi (Lina Wertmüller)
  • Duello nel Texas / Gunfight at Red Sands (Ricardo Blasco)
  • I marziani hanno 12 mani (Castellano e Pipolo)

1964

  • ...e la donna creò l'uomo (Camillo Mastrocinque)
  • I maniaci (Lucio Fulci)
  • I due evasi da Sing Sing (Lucio Fulci)
  • Per un pugno di dollari / A Fistful of Dollars (Sergio Leone)
  • El Greco (Luciano Salce)
  • Le Pistole non discutono (Mario Caiano)
  • I Malamondo (Paolo Cavara)
  • I Marziani Hanno Dodici Mani (Franco Castellano & Guiseppe Moccia)
  • In Ginocchio Da Te (Ettore Fizzarotti)
  • Prima Della Rivoluzione (Bernardo Bertolucci)
  • The Bible (John Houston)

1965

  • Agent 505: Todesfalle Beirut (Manfred R. Kohler)
  • Agente 077: Missione Bloody Mary (Terence Hathaway)
  • Thrilling (Carlo Lizzani, Gianni Luigi Polidori, Ettore Scola)
  • Slalom (Luciano Salce)
  • Menage all'italiana (Franco Indovina)
  • Non Son Degno Di Te (Ettore Fizzarotti)
  • Se Non Avessi Piu Te (Ettore Fizzarotti)
  • Una pistola per Ringo (Duccio Tessari)
  • Gli amanti d'oltretomba (Mario Caiano)
  • Altissima pressione (Enzo Trapani) - composed together with Luis Enriquez Bacalov
  • I pugni in tasca (Marco Bellocchio)
  • Idoli controluce (Enzo Battaglia)
  • Il ritorno di Ringo (Duccio Tessari)
  • Per qualche dollaro in più / For a Few Dollars More (Sergio Leone)
  • Gli Amanti d'oletretomba/Nightmare Castle (Mario Caino)
  • Sette pistole per i Mac Gregor (Franco Giraldi)

1966

1967

  • Il giardino delle delizie (Silvano Agosti)
  • Dalle Ardenne all'inferno (Alberto de Martino)
  • Pedro Páramo (Carlos Velo)
  • La terra vista dalla luna (Pier Paolo Pasolini) - episode from Streghe
  • I crudeli (Sergio Corbucci)
  • La Cina è vicina(Marco Bellocchio)
  • Ad ogni costo (Giuliano Montaldo)
  • L'harem (Marco Ferreri)
  • La ragazza e il generale (Pasquale Festa Campanile)
  • Faccia a faccia (Sergio Sollima)
  • Arabella (Mauro Bolognini)

1968

  • Scusi, facciamo l'amore? (Vittorio Caprioli)
  • Tepepa (Giulio Petroni)
  • Il mercenario / The Mercenary (Sergio Corbucci)
  • Eat-it (mangiala) (Francesco Casaretti)
  • L'Italia vista dal cielo (Folco Quilici) - documentary
  • Grazie Zia (Salvatore Samperi)
  • ...e per tetto un cielo di stelle (Giulio Petroni)
  • Ecce Homo (Bruno Gaburro)
  • Corri, uomo, corri (Sergio Sollima)
  • Escalation (Roberto Faenza)
  • Da uomo a uomo (Giulio Petroni)
  • La bataille de San Sebastian (Henry Verneuil)
  • Comandamenti per un Gangster (Alfio Catabiano)
  • Teorema / Theorem (Pier Paolo Pasolini)
  • Roma come Chicago (Banditi a Roma) (Alberto de Martino) - composed with Bruno Nicolai
  • Gli intoccabili (Giuliano Montaldo)
  • C'era una volta il West / Once Upon a Time in the West (Sergio Leone)
  • Il grande silenzio / The Great Silence (Sergio Corbucci)
  • L'alibi (Adolfo Celi, Luciano Lucignani, Vittorio Gassman)
  • La monaca di Monza (Eriprando Visconti)
  • Ruba al prossimo tuo (Francesco Maselli)
  • Un tranquillo posto di campagna (Elio Petri)
  • H2S (Roberto Faenza)

1969

  • Cuore di mamma, Salvatore Samperi
  • I cannibali, Liliana Cavani
  • La donna invisibile, Paolo Spinola
  • L'assoluto naturale, Mauro Bolognini
  • La stagione dei sensi, Massimo Franciosa
  • Le clan des siciliens, Henri Verneuil
  • Metti, una sera a cena, Giuseppe Patroni Griffi
  • Sai cosa faceva Stalin alle donne?, Maurizio Liverani
  • Senza sapere niente di lei, Luigi Comencini
  • Una breve stagione, Renato Castellani
  • Un bellissimo novembre, Mauro Bolognini
  • Un esercito di cinque uomini / The Five Man Army, Italo Zingarelli
  • Vergogna, schifosi, Mauro Severino

1970

1971

  • Addio fratello crudele, Giuseppe Patroni Griffi
  • Correva l'anno di grazia 1870, Alfredo Giannetti
  • Forza G, Duccio Tessari
  • Gli occhi freddi della paura, Enzo G. Castellari
  • Il Decameron, Pier Paolo Pasolini
  • Incontro, Piero Schivazappa
  • La classe operaia va in paradiso, Elio Petri
  • Le casse, Henri Verneuil
  • La corta notte delle bambole di vetro, Aldo Lado
  • Le foto proibite di una signora perbene, Lucio Ercoli
  • L'istruttoria è chiusa: dimentichi, Damiano Damiani
  • Maddalena, Jerzy Kawalerowicz
  • Oceano, Folco Quilici
  • Quattro mosche di velluto grigio, Dario Argento
  • Sans mobile apparent, Philippe Labro
  • Tre nel mille, Franco Indovina
  • Una lucertola con la pelle di donna, Lucio Fulci
  • Veruschka, Franco Rubartelli

1972

  • Anche se volessi lavorare, che faccio?, Flavio Mogherini
  • Bluebeard, Edward Dmytryk
  • Che c'entriamo noi con la rivoluzione?, Sergio Corbucci
  • Chi l'ha vista morire?, Aldo Lado
  • Cosa avete fatto a Solange?, Massimo Dallamano
  • D'amore si muore, Carlo Carunchio
  • Fiorina la vacca, Vittorio De Sisti
  • Giornata nera per l'ariete, Luigi Bazzoni
  • I figli chiedono perché, Nino Zanchin
  • Il diavolo nel cervello, Sergio Sollima
  • Il Maestro e Margherita, Aleksander Petrovic
  • Imputazione di omicidio per uno studente, Mauro Bolognini
  • I racconti di Canterbury, Pier Paolo Pasolini
  • La banda, J. & S., Sergio Corbucci
  • La tarantola dal ventre nero, Paolo Cavara
  • L'attentat, Yves Boisset
  • La vita a volte è molto dura, vero Provvidenza?, Giulio Petroni
  • L'ultimo uomo di Sara, Maria Virginia Onorato
  • Mio caro assassino, Tonino Valeri
  • Quando le donne persero la coda, Pasquale Festa Campanile
  • Questa specie d'amore, Alberto Bevilacqua
  • Violenza: quinto potere, Florestano Vancini

1973

  • La proprietà non è più un furto, Elio Petri
  • Ci risiamo, vero Provvidenza?,* Alberto De Martino
  • Crescete e moltiplicatevi, Giulio Petroni
  • Giordano Bruno, Giuliano Montaldo
  • Il mio nome è Nessuno / My Name Is Nobody, Tonino Valeri
  • La cosa buffa, Aldo Lado
  • Le serpent, Henri Verneuil
  • Libera amore mio, Mauro Bolognini
  • Quando l'amore è sensualità, Vittorio De Sisti
  • Quando la preda è l'uomo / Spogliati protesta uccidi, Vittorio De Sisti
  • Rappresaglia, George Pan Cosmatos
  • Revolver, Sergio Sollima
  • Sepolta viva, Aldo Lado
  • Un uomo da rispettare, Michele Lupo

1974

  • Allonsanfàn, Paolo e Vittorio Taviani
  • Fatti di gente perbene, Mauro Bolognini
  • Il fiore delle Mille e una notte, Pier Paolo Pasolini
  • Il giro del mondo degli innamorati di Peynet,* Cesare Perfetto
  • Il sorriso del grande tentatore, Damiano Damiani
  • La cugina, Aldo Lado
  • La faille, Peter Fleischmann
  • Le secret, Robert Enrico
  • Le trio infernal, Francis Girod
  • Macchie solari, Armando Crispino
  • Milano odia: la polizia non può sparare, Umberto Lenzi
  • Mussolini, ultimo atto, Carlo Lizzani
  • Sesso in confessionale, Vittorio De Sisti
  • Space 1999, Lee H. Katzin - soundtrack based in the RCA Italiana repertoire with exception of the title theme
  • Spasmo, Umberto Lenzi

1975

  • Attenti al buffone, Alberto Bevilacqua
  • Divina creatura,* Giuseppe Patroni Grifi
  • Gente di rispetto, Luigi Zampa
  • Labbra di lurido blu, Giulio Petroni
  • La donna della domenica, Luigi Comencini
  • L'anticristo,* Alberto De Martino
  • Leonor, Juan Buñuel
  • L'ultimo treno della notte, Aldo Lado
  • Peur sur la ville, Henri Verneuil
  • Salò o le 120 giornate di Sodoma / Salo or the 120 Days of Sodom, Pier Paolo Pasolini
  • Storie di vita e malavita, Carlo Lizzani
  • The Human Factor, Edward Dmytrick
  • Todo modo, Elio Petri - The presence of Charles Mingus in a presumed USA edition on some discographies is wrong. The production originally contacted Mingus, and from the collaboration came a recording which is probably the cause of the misleading.
  • Un genio, due compari, un pollo, Damiano Damiani

1976

  • Der Richter und sein Henker, Maximilian Schell
  • Il deserto dei tartari, Valerio Zurlini
  • L'Agnese va a morire, Giuliano Montaldo
  • L'eredità Ferramonti, Mauro Bolognini
  • Le ricain, Jean Marie Pallardy - identity and collocation are doubtful, as it is doubtful that this is an original collaboration
  • Per amore, Mino Giarda
  • Per le antiche scale, Mauro Bolognini
  • René la Canne, Francis Girod
  • San Babila ore 20: un delitto inutile, Carlo Lizzani
  • Una vita venduta, Aldo Florio

1977

  • Autostop rosso sangue, Pasquale Festa Campanile
  • Forza Italia, Roberto Faenza
/ 0 نظر / 36 بازدید